Jak zadbać o emocje dzieci w okresie kwarantanny?

Jak zadbać o emocje dzieci w okresie kwarantanny?

Dynamika zmian powiązanych z pandemią koronawirusa stała się ostatnio najważniejszym tematem w przestrzeni publicznej. Dla wszystkich jest to nowa i trudna sytuacja a wielość informacji na ten temat może budzić przerażenie nawet u mocno stąpających po ziemi. Dorosłym trudno odnaleźć się w nowej rzeczywistości, zaś dla dzieci to zadanie jest jeszcze trudniejsze.

Jak zatem możemy pomóc im zrozumieć to co dzieje się wokół nas oraz zadbać o ich emocje?

Pamiętajmy, że dzieci nawet jeśli nie rozumieją danej sytuacji, nie są w stanie objąć jej swoim rozumem, to przejmują emocje najbliższych im osób. Jeśli dziecko otoczone jest atmosferą przerażenia, paniki i lęku, samo zacznie odbierać tę sytuację za pomocą silnych, negatywnych emocji budzących strach i niepokój. Zadbajmy więc o spokój w domu i stonujmy swoje emocje. To my dorośli wyznaczamy granice spokoju i bezpieczeństwa naszych dzieci.

Co może być najlepszym wsparciem dla dziecka w takiej sytuacji? Szczera rozmowa pozbawiona silnych emocji. Mówmy dzieciom na czym polega obecna sytuacja, posługujmy się faktami, ale nie przekazujmy im dramatycznych informacji. Jeśli nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie dziecka powiedzmy mu szczerze, że nie wiemy. Dzieci czują, kiedy przekazujemy im nieprawdziwe informacje i tracą wówczas do nas zaufanie, zostają same ze sobą i swoimi niepokojami w sytuacji kryzysowej. Dzieci powinny wiedzieć dlaczego nie chodzą do przedszkola, czy szkoły, dlaczego nie powinny bawić się na placu zabaw czy spotykać z kolegami , dziadkami oraz wybrać się do sklepu po chwilową zachciankę. Świadomość i powaga problemu oparta na spokojnym, stonowanym przekazie dorosłych może znacząco obniżyć frustrację dzieci oraz zrozumieć, dlaczego przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa jak tak ważne. Pomoże im również zrozumieć dlaczego trzymanie się chwilowych ograniczeń nie jest karą a dbaniem o siebie i najbliższych. 

W celu obniżenia napięcia u dzieci warto również wspólnie stworzyć plan dnia, który wprowadzi regularność, stałość i poczucie bezpieczeństwa. Będzie to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy zalecania dotyczące pozostawania w domu będą dalej przedłużone a wspólny czas spędzony w domu rozciągnięty na kilka tygodni. Zaplanujmy czas pobudki, pracy i nauki, wspólnych zabaw czy wieczornego oglądania filmów. Wykorzystajmy ten czas na wprowadzanie rodzinnych rytuałów, wspólnego bycia razem.

Ze starszymi dziećmi możemy wprowadzić kod. Kiedy dopada je smutek mogą nam przesłać np. czarne słoneczko. Łatwiej poinformować o swoim samopoczuciu używając ikony, niż opowiadać o swoim obniżonym nastroju. Na taki sygnał zareagujmy rozmową, przytuleniem, zaproszeniem do wspólnego ugotowania obiadu, poczytania czy obejrzenia filmu. Bądźmy czujni na zmieniające się emocje dzieci. Jeśli u dziecka pojawią się lęki, rozmawiajmy z nim o tym. Wypowiedziany lęk traci swoją moc a co najważniejsze nie pozostawiamy z nim samego dziecka. 

Nie bądźmy też sfrustrowani, kiedy zajęci pracą zapraszamy dziecko do skorzystania z oferty rozrywkowej i edukacyjnej jaką oferuje telewizja i i Internet. To czas wyjątkowy dla wszystkich i nie ma rozwiązań idealnych.Przez cały okres kwarantanny otaczamy dzieci i młodzież ciągłą opieką. Wraz z zespołem Fundacji, przygotowaliśmy program wspierania dzieci zdalnie. Wykorzystujemy do tego rozmowy telefoniczne, komunikatory, zamknięte grupy na Facebook’u. Co więcej dzieci otrzymały od nas specjalne zeszyty do pracy.

Autorka tekstu: Magdalena Kryńska – v-ce prezeska Fundacji, doświadczona pedagożka, od dwudziestu lat pracuje z dziećmi pochodzącymi z trudnych środowisk, ekspertka Fundacji.

Wspieraj nasze działania. Szczególnie teraz potrzebujemy Twojej pomocy:

Zapoznałem/am się z Klauzulą informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych.

Wyrażam zgodę na kontakt mailowy.